Test Maxxis Ikon EXO TR 3C – pretekársky univerzál, čo vydrží

Kvalitné obutie je jednou z najdôležitejších súčastí výbavy bicykla pre hobby i profi jazdcov, pretože je to jediný kontakt s povrchom. Tým pádom sa všetci snažíme vyberať pre svojho miláčika to najlepšie, aby sme si mohli užívať jazdu pohodlne a bezpečne.

Model Ikon je vlajková loď značky čo sa týka všestrannosti použitia a je hojne osádzaný výrobcami na najvyššie rady bicyklov s XC zameraním. Kombinuje nízku hmotnosť, nízky valivý odpor a pritom dobrý grip od suchých a tvrdých podmienok až po mierne blatíčko.

Pokiaľ by vám predsa len nevyhovoval, máte v rámci XC modelov Maxxis ešte na výber. Na sucho a tvrdý povrch zameraný Aspen, alebo Pace. Ak očakávate aj mokrý povrch môžete siahnuť po Ardent, alebo Ardent Race.111jpg

Široký výber možností

Ikon je v ponuke od 26 palcových až po 29 palcové kolesá v šírke od 2.00 až po 2.60 palcov. Logicky najširší mix rozmerov a použitých technológií je na výber pre dvadsaťdeviatky. Až na jednu výnimku sú všetky s kevlarovou pätkou. Pre bezdušové použitie sú určené pneumatiky s označením TR, čiže Tubeless Ready. Kostru plášťa tvorí výplet nylonových vláken, ktorý určuje hlavne tvar a ďalšie vlastnosti plášťa. Podľa počtu krížení vláken na jednom štvorcovom palci tohto výpletu sa udáva takzvané TPI číslo. Nižšie TPI poskytne vyššiu odolnosť proti defektu a opotrebeniu ale hmotnosť pneumatiky sa zvyšuje. Vyššie TPI umožní pneumatike sa lepšie prispôsobiť terénu a tým pádom prispieva ku komfortu jazdy pri zachovaní nízkej hmotnosti. Tu máme na výber dve hodnoty buď 60 alebo 120 TPI

Obr_AspenArdentJPG

Ďalšou dôležitou súčasťou pneumatiky, ktorá je v priamom kontakte s povrchom je zmes použitá pri výrobe behúňa. Ako už z názvu vyplýva 3C Maxxspeed pozostáva z troch zmesí, pričom najtvrdšia tvorí základnú časť behúňa, stredne tvrdá zmes je použitá na centrálnu časť, ktorá je v najčastejšom kontakte s terénom pri priamej jazde a brzdení.


222jpg

Najmäkšia zmes je použitá na bočné výstupky, vďaka čomu pneumatika lepšie drží v zákrutách. Bočné steny môžu byť ešte zosilnené technológiou EXO Protection, kde sa vlastne pridáva tkanina, ktorá zvyšuje odolnosť voči prerezaniu o ostré skaly, alebo prerazeniu. Toto zvyšuje hmotnosť, ale kto jazdí v ťažkom technickom teréne alebo obľubuje dlhé výjazdy, kde sa skrátka treba spoľahnúť na odolnosť voči defektom, tak tam tých pár gramov iste oželie.


Obr_3CMaxxspeedJPG

Aké sú teda praktické skúsenosti?

Za tie roky čo jazdím som prešiel cez niekoľkých výrobcov zameraných na XC obutie a posledných zhruba 5 sezón som ostal verný značke Maxxis. Používal som hlavne univerzál v podobe modelu Icon v bezdušovom prevedení zo zmesi 3C Maxxspeed - podľa podmienok buď s EXO protection alebo bez nej. Pri rozhodovaní, prečo zostať práve pri týchto pneumatikách má u mňa hlavné slovo v prvom rade dobrá životnosť. Pritom sa nejedná len o nekonečný nájazd, lebo pre mňa nie je nič horšie ako keď po prvých pretekoch zistíte, že cestou sa s vami rozlúčila časť výstupkov na pneumatike za nemalé peniaze. Tu môžem potvrdiť, že štvrtý pár Icon-ov u mňa nestratil ani jeden „štuplík“. Na nájazd pri 27,5 palcovej verzií si už presne nespomeniem, ale pri súčasnej 29 palcovej verzií bez EXO protection, je to už takmer 3000 kilometrov. Pri tomto nájazde je zadný plášť subjektívne na 50% zodratý a po daždi by na lúke či v lese už veľa vody nenamútil. Takže ho nechávam len na dojazd, kým sa nepôjde na nejaké preteky s vyhliadkou mokrého terénu. Predný plášť s rovnakým nájazdom vyzerá o dosť lepšie, ale aby som si to aspoň trošku overil, pomeral som výšku výstupkov v strede behúňa posuvným meradlom s nasledujúcim výsledkom:

●       Nový plášť :   2,9 – 3,1 milimetra

●       Jazdený predný :   1,9 – 2,1 milimetra

●       Jazdený zadný :   1,4 – 1,6 milimetra

Trošku ma prekvapila predná jazdená pneumatika. Predpokladal som, že bude mať bližšie k novému plášťu, ale zjavne aj samotné brzdenie môže spôsobiť výrazné opotrebenie. „Alebo len málo jazdím na zadnom kolese? ????“



obr_prednyjpg

Druhý ľahko porovnateľný parameter ešte pred samotnou kúpou je hmotnosť, ktorá sa hlavne pri XC rieši asi najviac. Tabuľková hmotnosť udávaná výrobcom je pre túto pneumatiku 640 gramov a pre pneumatiku bez EXO protection je to o 60 gramov menej, čo je pre 29“ plášte určite dobrá vizitka. Prevážené hodnoty sa moc nelíšia a môžete si ich pozrieť na nasledujúcom obrázku.


Vaha_Exojpg

Nasádzanie ide ľahko a dá sa komplet urobiť aj ručne, bez použitia nástrojov. Verziu s EXO protection je celkom problém nafúknuť, keďže pri pevnejšej stene len tak pätku neusadíte do ráfika, hlavne pri použití pumpy ako mám doma. Tá je viac zameraná na tlak ako na objem. Tí ktorí majú pumpy určené na obúvanie bezdušových pneumatík, tento problém vôbec neriešia - ja som sa s tým pasoval asi pol hodinku. Počas uplynulej sezóny sa mi podarilo stratiť tlak pri výjazde dvakrát. Prvý raz to bol kus skla zarezaný v prednej pneumatike, kde nepomohlo ani mlieko. Druhý raz som prerazil bočnicu zadnej pneumatiky v zjazde na „Dubničáku“ a tlak sa pomaly strácal asi 20 minút, kedy ani mlieko neindikovalo miesto poškodenia. Pri pokuse o tretie dofúknutie som tam radšej nasadil dušu. Preto je nový pár už so systémom EXO, s ktorým som podobnú skúsenosť pred tým nemal. Pri výmene som našiel na vnútornej strane starého plášťa dva tŕne a jeden tenký hrot klinca.


Obr_1jpg

Jazdné vlastnosti má táto pneumatika výborné - nízky valivý odpor je badateľný aj nízkou hladinou hluku pri odvaľovaní po ceste. V zákrutách drží stopu za rôznych podmienok od suchého a tvrdého povrchu, cez kamene, mokrú lúku a les. Zneistie až na jemnom štrku alebo v poriadne rozmáčanom teréne, kde rovnako zhorí aj konkurencia v XC segmente. Pri 2,2 palcovej verzii je jazda komfortná, ale pri dnešnom trende vozenia širších pneumatík, často vidieť na pretekárskych raketách aj 2,35 palcový variant. Ten stupňuje priľnavosť a mieru komfortu hlavne ak si radi užívate kamenisté traily alebo jazdu smerom dole všeobecne. Z konkurencie mu bude asi najbližšie Pirelli Scorpion, takže ak budem chcieť vyskúšať niečo nové, tak si tu pravdepodobne v budúcnosti prečítate práve o „škorpiónovi“.


666jpg

Na záver len zhrniem, že kým nevymyslia nič lepšie, možno napríklad od spomínaného Pirelli, tak Icon je minimálne pre mňa tou správnou voľbou pre univerzálne celoročné obutie, ktorá ponúka dostatočnú mieru komfortu a jazdných vlastností pri zachovaní nízkej hmotnosti, odolnosti a dlhej životnosti. Odporúčaná maloobchodná cena testovanej verzie je na úrovni 59 Eur za jeden kus. Tento a ďalšie varianty môžete nájsť aj na našom eshope.