Servis bicyklov – čo je vhodné po sezóne skontrolovať

Jeseň je v plnom prúde ba dokonca zima už klope na dvere, takže väčšina cyklistov už pomaly odkladá svojich miláčikov a začne sa sústrediť viac na tento čas vhodnejšie zimné športy. Len tí najotrlejší, ktorí majú sklony k masochizmu, intenzitu bicyklovania neznížia ani v tomto období a užívajú si naplno strasti a slasti zimného bicyklovania.Dolomityjpg

Aj keď to asi nebude prvá vec čo Vás v jesennej nostalgii napadne, tak práve záver sezóny je najvhodnejší čas na servis bicykla. Jednak ten zložitejší, ktorý môže trvať aj niekoľko týždňov ako je servis odpruženej vidlice, tlmiča alebo teleskopickej sedlovky, cez servis bŕzd a kontrolu a nastavenie radenia až po kontrolu a premazanie pohyblivých častí a ich zakonzervovanie na zimu.

20220209_174018jpg

Odpruženie a teleskopické sedlovky

Odpruženie sa stará hlavne o naše pohodlie pri jazde a voda, blato i prach mu dávajú poriadne zabrať. Keď sa vždy po návrate z výjazdu o odpruženie správne postaráme, sozónu i dve by malo bez problémov zvládnuť:

·         Suchou handričkou očistiť nečistoty z piestnice

·         Namazať tenkým filmom vhodným na odpruženie – na báze silikónu

·         Niekoľkokrát prepružiť, čo vytiahne drobné nečistoty z pod tesniaceho krúžku

·         Nečistoty a prebytočné mazivo znova utrieť suchou handričkou

Najznámejší výrobcovia vidlíc, tlmičov a sedloviek odporúčajú ich produkty servisovať každých 150-200 hodín, alebo aspoň raz ročne. Jedná sa o skupinu tých drahších komponentov, čiže prevencia je samozrejme vždy lepšia ako čakať, až to naozaj prestane fungovať, alebo sa objaví vizuálne poškodenie. Potom sa už i tak finančne náročnejší servis môže zmeniť na úplnú nočnú moru, v najhoršom prípade na úplnnu výmenu komponentu.20211110_163609jpg

Brzdy

Brzdy sa starajú o bezpečné zastavenie v akejkoľvek situácií a za každých podmienok, takže by mali byť vždy v perfektnom stave. Brzdové platničky na kotúčových brzdách alebo brzdové klátiky pri ráfikových brzdách by sme mali kontrolovať pravidelne a v prípade potreby ich nechať vymeniť a správne nastaviť. Hlavne včasná výmena platničiek nám ušetrí poškodenie a následnú výmenu brzdového kotúča. V prípade hydraulických bŕzd je vhodná výmena brzdovej kvapaliny a odvzdušnenie celého systému. Pri mechanických brzdách je vhodná kontrola a prípadná výmena bowdenov a samotného lanka.20231110_162930jpg

Pohon a radenie

Reťaz by sme mali kontrolovať pravidelne a vždy ju vymeniť akonáhle nám reťazová mierka potvrdí, že je na to najvyšší čas. Predĺžime tým životnosť drahších komponentov, ktoré výrazne trpia a skracuje sa ich životnosť pri používaní opotrebovanej reťaze. Takže takto na konci sezóny je vhodné pozrieť sa bližšie na stav prevodníkov a pastorkov kazety či už aj tieto nepotrebujú výmenu aby nám umožnili hladký a tichý štart v novej sezóne. Dobré reťaze vydržia bežne cez tisíc kilometrov na horskom a aj dvakrát toľko na cestnom bicykli, no potom ich už treba kontrolovať pravidelne. Kazety pri pravidelnej výmene reťazí by mali vydržať  5 a viac tisíc kilometrov na MTB a znova aj dvakrát toľko na ceste. Dvanásťrýchlostná na mojom horskom bycykli má už cez 6 tisíc kilometrov a práve dostala novú reťaz. Cesťák teraz pri 30 tisíc kilometroch dostane tretiu kazetu.20230817_155312jpg

Čo sa týka radenia, tak je vhodné ako pri mechanických brzdách skontrolovať kabeláž, pre hladký chod prešmyku a prehadzovačky a takisto netreba zabudnúť na generálne čistenie. Kontrola dorazov v krajných polohách a samozrejme aj doladenie radenia aby všetko išlo pekne potichu a tak ako má, je tiež na mieste. Nesprávne nastavené radenie alebo opotrebované kladky prehadzovačky vedia výrazne znížiť životnosť reťaze a zvýšiť opotrebovanie kazety a prevodníkov.20230825_182439jpg

Kolesá a iné ložiská

Určite je vhodné vyčistiť a premazať ložiská hlavového i stredového zloženia. Nečistoty, ktoré sa tam počas sezóny nazbierali vedia výrazne urýchliť degradáciu týchto pohyblivých častí aj vďaka zvýšenej vlhkosti vzduchu v zimnom období. Potom sa na jar kľudne môže stať, že v lepšom prípade začnú vŕzgať ako vrátka na kadibúdke, v tom horšom sa úplne rozpadnú. To isté sa týka aj ložísk v nábojoch kolies a západkového systému orecha v zadnom náboji. Hlavne pri jazdení v ťažkých podmienkach a následnom častom umývaní dostávajú všetky ložiská poriadne zabrať. Ďalej je na kolesách vhodné skontrolovať napätie špicov a vycentrovať prípadné hádzanie. Potom už len v prípade potreby vymeniť opotrebované pneumatiky a váš bicykel je spolu s Vami pripravený čakať na prvé jarné teplé dni, kedy môžete bezstarostne začať smelo naberať úvodné kilometre zážitkov novej cyklistickej sezóny. Náš cykloservis v Trenčíne nájdete pre Vás otvorený vždy, keď niečo prestane fungovať a radi Vám v čomkoľvek poradíme.

 20231123_174120jpg