Ako vybrať svetlá na bicykel aby ste boli dostatočne viditeľní a prežila to i vaša peňaženka?

Neosvetlený alebo zle osvetlený cyklista vie na ceste, ale aj na cyklotrase, spôsobiť veľa zmätku a o tom najhoršom možnom výsledku, ktorým je priamy stret s iným účastníkom cestnej premávky, ani nehovoriac. Pritom správne osvetlenie, ktoré Vás primerane zviditeľní a bude aj jednoduché na obsluhu v bežnom živote nemusí stáť celý majetok, práve naopak, môže to byť menej ako polovica pokuty, ktorá vám hrozí pokiaľ Vás neosvetlených stretnú strážcovia zákona.

Aké sú nároky na svetlo z hľadiska bežného používateľa?

To či Vás svetlo patrične zviditeľní je to čo si v prvom rade všimnú ostatný, pre mňa je nemenej dvôležitý komfort používania a tam je jeden z hlavných atribútov možnosť nabíjania a výdrž batérie na jedno nabitie. Tu máme v podstate 4 možnosti, mikro svetielka s peniažtekovými batériami, svetlá na vymeniteľné tuškové batérie(AA alebo AAA) , nabíjateľné svetlá s integrovanou batériou a napokon nabíjateľné svetlá s externou batériou.

20230920_161509jpg

Prvé spomenuté sú síce v perfektnej cene, častokrát ich kúpite za cenu batérií v nich použitých, ale tomu zodpovedá i kvalita a výdrž svietenia. Je to samozrejme lepšie ako nič, ale za mňa sú použiteľné len ako dekorácia, lebo ich viditeľnosť sa ráta na pár metrov. Svetlá na tuškové batérie sú na tom trošku lepšie čo sa svietivosti týka a aj spotreba batérií bude trožku nižšia, hlavne ak použijete znovunabíjateľné batérie, takže tieto budú správna voľba pre tých, ktorí neočakávajú že budú jazdiť za zníženej viditeľnosti, ale keby ich sem tam súmrak zastihol, budú pripravení. Ak pravidelene jazdíte na bicykli napríklad do práce, určite najväčší komfort Vám poskytnú znovunabíjacie svetlá. Nepotrebujete meniť žiadne batérie a ľahko si ich nabijete takmer kdekoľvek s použitím kábla podobne ako mobil. Posledné spomenuté svetlá s externou batériou sa používajú hlavne tam, kde treba extrémne silné osvetlenie po celú noc a za každého počasia, napríklad 24 hodinové preteky. Pri týchto svetlách už je ale z pravidla aj cena ďaleko vyššia.

SvetlJPG

Moja voľba – nabíjateľné!

Sada Force DOT USB obsahuje predné biele a zadné červené svetlo. Je to minimum, vďaka ktorému by už na Vás nemal nik trúbiť, že ste nedostatočne osvetlený. Predné svetlo disponuje jednou LED diódou so svetelným tokom 300 Lumenov. Ponúka tri funkcie svietenia – vyoké, štandard a blikanie a výdrž batérie je od 2 do 8 hodín podľa zvoleného režimu. Zadné svetlo obsahuje 5 LED diód spolu so svetelným tokom 20 Lumenov. Má 4 režimy – svietenie a 3 typy blikania s výdržou batérie od 3 do 15 hodín. Obe svetlá sú nabíjateľné cez mikro USB kábel, ktorý je súčasťou balenia a nabijete ich za 3-4 hodinky. Svetlá sú odolné voči fŕkajúcej vode, takže ani nejaká tá prehánka im neubliži. Na bicykel sa uchytávaju pomocou oniverzálneho silikónového držiaka a Vášmu bicyklu pridajú zhruba 70gramov. Odporúčaná MOC je 25Eur, čo nie je určite žiadna tragédia.20230920_161658jpg

Niečo na každodené použitie

Moja obľúbená sada je od značky Lezyne a používam ju už niekoľko rokov. Nie je to na nejaké excelentné rozjasnenie lesnej cesty, ale na osvetlenie cyklotrasy pri jarných a jesenných cestách do práce je to správna voľba. Predné svetlo KTV drive je malé a kompaktné a dve jasné LEDky osvetlia cyklochodník až až. Maximum 220 lumenov z necho síce vyžmýkate len v režime deného blikania, ale aj 70 Lumenov pri najsilňejšom zo šiestich režimov svieti skvele. Na jazdy pod pouličným osvetlením je perfektný 15 lumenový režim, pri ktorom ma svetielko výdrž až 10 hodín. Výhodou je že farebná Ledka z bočnej strany indikuje stav batérie aj nabíjania a svetlo si pamätá režim pri ktorom ste ho naposledy vypli a tak sa do neho aj znovu zapne. V zadu tomuto svetlu sekunduje Lezyne Femto USB, kompaktná, ľahká a cez USB nabíjateľná blikačka. Svietivosť 5 lumenov, pozorovací uhol 180 stupňov a okrem stáleho svietenia aj 3 režimy blikania a 15-hodinová výdrž batérie robia z tejto blikačky ideálne riešenie pre rekreačných cyklistov, ktorý hľadajú jednoduché účinné a pritom nenákladne riešenie na zvýšenie svojej viditeľnosti a tým aj bezpečnosti na počas jazdy. Svetlá sa dajú kúpiť aj samostatne a ako sada vyjdú v MOC 38Eur.
20231002_052749jpg

Keď potrebujem rozjasniť aj temný les

Bicyklovanie samozrejme nie je len o dochádzaní do práce, alebo iba krátkych výletoch po meste. Jazda nočným lesom má tiež obrovské čaro a bez poriadneho svetla by to určite nešlo alebo by to bol prinajmenšom hazard s vlastným zdravím. Na krátke nočné, hlavne jesenné, šantenie v lese som si obľúbil Lezyne Micro Drive 600XL. Deväť režimov je síce trošku priveľa, ale kompaktné hliníkové telo, ktoré dobre odvádza teplo, dve vysokosvietivé LEDky a výkon až 600 lumenov robí z tohoto svetla môjho ideálneho spoločníka. V režime maximálneho svietenia vydrží viac ako 2 hodiny a svetelný lúč je dostatočný aby som mal dokonalý prehľad o svojom okolí aj v temnom lese. Na nočné preteky, alebo ťažké zjazdy v plnej rýchlosti to samozrejme nie je, tam by som siahol po niečom čo má viac ako 1000 lumenov, ale tam už je aj cena niekde inde. Túto sezónu sa síce jeho cenovka už prehupla cez 50 Euro, ale keď sa pozriem aj inde, tak na pomer cena a kvalita u mňa stále ostáva číslom jedna.20211130_172337jpg

V jeseni alebo aj na jar sa stiemva rýchlejšie a rozvidnieva pomalšie a práve v tomto období stretávam najviac neosvetlených cyklistov a práve preto vznikol tento článok. Pokiaľ sadnete na bicykel za zníženej viditeľnosti bez patričného osvetlenia, je to v prvom rade veľké riziko pre Vás a určite minimálne nepríjemná skúsenosť pre toho, kto Vás stretne a potom spoločnosť cyklistov škatuľkuje ako tých nezodpovedných. Pritom netreba veľa, len trošku rozsvietiť a zviditeľniť sa, ide predsa hlavne o náš život.

Slušnú ponuku svetiel nájdete na stránke nášho dodávateľa tu.